Vijf tips om de productiviteit tijdens thuiswerken te optimaliseren

Door:

Gepubliceerd op:

22/12/20

In tijden van Coronavirus wordt aangeraden om zoveel mogelijk thuis te werken. Misschien heb je al een baan waarbij dat aan de orde is maar de meeste werkenden van ons zullen aan deze nieuwe situatie toch flink moeten wennen. Daarnaast zijn er natuurlijk ook banen waarbij thuiswerken geen optie is. Voor de thuiswerkers hebben we een vijftal tips opgesomd zodat jij de productiviteit tijdens thuiswerken kunt optimaliseren.

1. Sta op tijd op

Je bespaart de tijd in de file, je collega's verwachten je misschien niet stipt om half 9 achter het bureau en je hoeft geen praatje te maken met je collega's. Allemaal reden waarbij je denkt dat later opstaan een fijne optie is bij thuiswerken. Je zou theoretisch misschien zelfs een uurtje later kunnen beginnen omdat je eerste afspraak pas om 10.00 uur 's morgens is. Maar toch is het beter om je aan het dagschema te houden zoals je dat hebt als je op kantoor of locatie werkt. Sta dus op tijd op om je productiviteit tijdens thuiswerken te verhogen. Neem de tijd om je ontbijt te nuttigen en ga pas aan het werk als je daarmee klaar bent.

2. Kleed je aan

Het is verleidelijk om lekker in je trainingsbroek, joggingspak of andere gemakkelijke kleding te gaan werken als je thuiswerkt. Er zijn toch geen collega's en er komt ook niet zomaar iemand binnen lopen. Alleen dit blijkt een slechte start te zijn. Om je productiviteit te verhogen kun je het beste een douche nemen en je aankleden zoals je naar je werk gaat.

3. Creëer een fijne werkplek

Werk je een keer een dagje thuis dan maakt het misschien niet zoveel uit waar in huis je je werkt doet. Maar werk je een langere periode achter elkaar thuis dan is het goed om een fijne werkplek te creëren. En je hoeft niet per sé in een villa te wonen om een fijne werkplek te creëren. Het is belangrijk om je af te sluiten van je dagelijkse rituelen thuis. En daarbij is het ook belangrijk dat je niet afgeleid wordt door rommel in je huis of huishoudelijke taken die je nog moet doen. Bijvoorbeeld de afwas die er nog staat of de was die nog opgevouwen moet worden. Zijn er meerdere personen thuis dan is het ook verstandig om niet bij hen in de buurt te zitten terwijl ze bijvoorbeeld tv-kijken of aan het gamen zijn. Kortom, creëer een opgeruimde plek zodat jij fijn aan het werk kunt voor je baan.

4. Planning

Dit sluit deels aan op de eerste tip: Sta op tijd op, maar zorg ook voor een planning voor de rest van de dag. De planning zal niet zo strak hoeven te zijn als op het werk maar zorg er wel voor dat je je aan afspraken houdt die je met jezelf maakt. Het is goed om 's ochtends doelen te stellen die je aan het einde van de dag behaald wilt hebben. Maar waak ervoor dat je niet teveel en te lang achter elkaar doorwerkt. Neem ook pauzes. Je zou zelfs tijdens de lunch even kunnen gaan sporten aangezien je niet per se binnen een half uur weer achter je bureau hoeft te zitten. Zorg er wel voor dat je planning vooral op je werk gericht is en je dit niet gaat combineren met sociale contacten. Probeer tijdens je werkdag thuis sowieso sociale contacten te vermijden. Neem bijvoorbeeld niet je privételefoon op als je dat op je werk ook niet zou doen. Het hoeft dus geen strakke planning te zijn maar een planning voor je werk creëert wel een hogere productiviteit.

5. Ruim je werkspullen op

Aan het einde van je werkdag is het fijn dat je niet eerst in de auto of op de fiets hoeft te stappen om naar huis te gaan. Ook een ritje met het openbaar vervoer blijft je bespaart voordat je thuis bent. Maar om toch een scheiding te houden tussen werk en privé is het verstandig om je spullen van het werk op te ruimen. Anders is het verleidelijk om misschien 's avonds toch nog even achter de laptop te kruipen. Zo behoud je geen goede balans tussen werk en privé. Misschien ga je overdag ook dingen uitstellen omdat je ervan uitgaat dat je dat toch 's avonds nog even doet. Ruim daarom je werkspullen netjes op om je productiviteit tijdens thuiswerken te optimaliseren.